På 2-årsavdelning fortsätter vi fokusera på olika möten mellan barnen, miljö och material genom det projekt vi tillsammans är nyfikna på. Fokus i projektet kan vara jämförelsebegrepp som stor- liten, lätt- tung eller mycket- lite ofta i relation till något som barnen hittar i närmiljön som kottar eller maskar. Att upptäcka och utveckla sin begreppsvärld och sitt språk är något vi arbetar särskilt med. Detta gör vi bl.a. genom att skapa rika tillfällen för barnen att uppleva för att sedan rita och/eller visa och berätta/samtala med varandra. Vi dramatiserar, sjunger, rimmar och ramsar, läser och samtalar om böcker med barnen för att stimulera barnens språkutveckling. I barnens lekar ser vi hur de ”reser iväg” och förflyttar sig. Hur de ”konkar”, släpar och bär. Stolar i en rad kan förvandlas till en buss eller ett tåg. Därför ska det i miljön finnas material och rekvisita som stimulerar dessa lekar. Barnen får också möjlighet att fortsätta utveckla sin materialkännedom i färg och lera och de uppmuntras att klippa, riva, tejpa och klistra.