På 4-årsavdelning ges barnen möjlighet att fördjupa sina olika möten mellan varandra, miljön och materialen genom det projektämne vi tillsammans är nyfikna på. Nya idéer fördjupar arbetet i tidigare projekt eller så dyker det upp nya intressen bland barnen. Vi pedagoger ser att barnen funderar över hur olika begrepp, relationer och fenomen fungerar eller hänger samman och därför utgår projektet från det. I projekten arbetar vi ämnesöverskridande där vi ser till att barnen får mötas inom musikaliska, estetiska, språkliga, matematiska och naturvetenskapliga områden. Vi ser och uppmuntrar hur barnen använder sig av kamraters olika tankar, erfarenheter och strategier. Vi utmanar barnen att uttrycka, gestalta, illustrera eller konstruera sina idéer. Som t ex. dramatisera hur fågeln rör sig över förskolegården eller teckna och måla processen från frö till blomma. Barnen får i mindre grupper praktiskt prova och omprova sina egna och varandras idéer och tankar. På fyraårs avdelningen har barngruppen och arbetslaget ett nära samarbete med ateljéristan. Under de tidigare åren har barnen gjort erfarenheter i olika skapande uttryck som de nu tillsammans med ateljéristan får möjlighet att förfina och fördjupa. Vi ser att detta arbetssätt skapar rika tillfällen till dialog, utbyte och förhandling där barnens olika teorier och strategier kommer alla till del. På så sätt fördjupas viktiga demokratiska värderingar som respekt för varandras olikheter och förståelsen för att ”fler tankar är bättre än en!”