På 5-årsavdelning ges barnen möjlighet att förfina sina olika möten mellan barnen, miljön och materialen i det projekt vi tillsammans är nyfikna på. Barnen använder sig av varandras olikheter på ett nyanserat sätt, de utvecklar och reviderar egna och varandras teorier om olika fenomen i samspel med andra. Detta gör vi bl.a. genom att skapa rika tillfällen till dialog, utbyte och förhandling där barnens olika teorier och lärstrategier kommer alla till del. Barnens erfarenheter fördjupas genom att de praktiserar demokratiska värderingar där alla har rättighet att uttrycka sina tankar, handlingar och åsikter. Vilket också ger barnen möjligheter att öva upp sin lyhördhet för olikheter och att mötas i respekt. Vi ser att 5-åringar intresserar sig mer och mer för händelser som sker i vårt samhälle och i världen. Det är pedagogernas ansvar att ge barnen möjlighet att tänka kring frågor som berör, hur och på vilket sätt de kan påverka sin omvärld och ta ansvar för den. Ett djurskelett som hittats i skogen, besök på ett museum eller en rymdfärd som följs på tv kan därför bli ämnen för projekterande. På femårs avdelningen fördjupas barnens samarbete med ateljeristan. 5-åringen ska ha möjlighet till ”100- och åter 100” språk/uttryckssätt. Uttryckssätt för att fantisera, ”teoretisera och kreativisera” sig i projektet.